Hando Penu on üks Fujitsu 2019. aasta täht-töötajatest, kes aitas eelmise aasta jooksul pardale palju uusi kliente. Kolleegid ütlevad, et erinevate soovide, murede ja nõuete virvarris suudab Hando alati optimaalse lahenduse leida ja maksimaalselt väärtust pakkuda. Hando tiimi liikmed on uhked ja õnnelikud, et neil on niivõrd kogenud mentor, kelle nõu saab usaldada ka kõige keerulisemate ülesannete puhul.
Kui kaua oled Fujitsus töötanud ja kuidas see kõik algas?
Algus viib aastasse 1998, kui tulin tööle tolleaegsesse ICL’i, millest läbi mitmete nimevahetuste ongi saanud Fujitsu Estonia. 2008 küll lahkusin Fujitsust ja jõudsin olla mitmes erinevas kohas ja teha väga erinevaid asju. 2018. aasta sügisel tulin Fujitsusse tagasi peaaegu samale ametikohale, kust omal ajal lahkusin.
Mis on sinu amet, roll ja peamised tööülesanded?
Ametinimetus on IT-administraator. Peamine vastutusala on sisese serveripargi administreerimine, sellele lisaks klientide süsteemide ja backup-lahenduste haldamine. Lisaks loendamatu hulk asju, mis IT maailmas ette tulevad ja millele on vaja lahendus leida.
Mida oled õppinud ja miks valisid just selle eriala?
Erinevate asjade kokku sattumisel tekkis huvi arvutite ja sellega kaasneva vastu. Olen lõpetanud Tallinna Polütehnikumi arvutite eriala. TTÜ automaatika teaduskond jäi pooleli, kuna siis vahel lausa 24/7 tööl olles oli raske koolis käia.
Milliseid keeli oma igapäevatöös kasutad? Kas on olnud raske tehnilisi termineid ja sõnavara omandada?
Igapäevaselt on lisaks eesti keelele vaja ka soome ja inglise keelt. Päris sageli on vaja suhelda ka vene keeles. Kui oled pikemalt keelt kasutanud, tuleb erialane sõnavara suhteliselt lihtsalt, ilma suurte piinadeta. Kui aktiivselt ei kasuta, on augud sõnavaras kiired tulema. Aga kui korralik baas on all, siis saab asjad kähku meelde tuletada ja ree peale tagasi.
Sind valiti 2019 tähttöötajaks. Kolleegide sõnul oled sa proaktiivne, toetav, sõbralik, hea huumorimeelega ning leiad kliendile alati parima lahenduse. Eelmise aasta jooksul aitasid pardale palju uusi kliente. Erinevate soovide, murede ja nõuete virvarris suudad alati optimaalse lahenduse leida ja maksimaalselt väärtust pakkuda. Sinu tiimi liikmed on uhked ja õnnelikud, et neil on niivõrd kogenud mentor, kelle nõu saab usaldada ka kõige keerulisemate ülesannete puhul.
Kas tunnustus on sulle oluline?
Iga tunnustus on oluline. Seda enam, kui see tabab täiesti ootamatult sinu igapäevatöö eest. See, kui sind tunnustatakse selle eest, et sa oled sina ise – see on parim.
Millised isikuomadused ja erialased oskused on sinu töös kõige olulisemad?
Kõige olulisem on suhtlemine. See on edu alus. Edasi tuleb oskus küsida õigeid küsimusi. See tuleb muidugi kogemusega. Sageli muidugi tead kogenuna ka juba lahendust enne, kui probleemi olemus on ära seletatud.
Kuidas sisustad oma vaba aega?
Vaba aega üritan sisustada võimalikult palju reisides. Lisaks sellele tegelen fotograafiaga, kuigi viimasel ajal on see jäänud pisut tahaplaanile. Hea pildi tegemiseks on vaja leida ideaalne aeg ja koht. Tavaliselt aga kipub olema nii, et kui on aega, pole kohta, ja kui on koht, siis pole aega.
Millised on peamised turvalisuse ohud seoses infra tehnoloogiatega, millele peaks tähelepanu pöörama?
Ohud on kõikjal. Pidevalt üritab keegi midagi õngitseda, sisse tungida või mingit muud sigadust korda saata. Tähelepanu tuleb pöörata erinevate nutiseadmetega seotud ohtudele.
Ohu allikaks ei ole mitte tehnoloogia ise, vaid see, kuidas ja milleks seda kasutatakse – hübriidrünnakud on aina sagedasemad, neis kasutatakse tehnoloogilist rünnakut koos „social engineering“ tüüpi rünnakuga. Üha sagedasemad on pettuse katsed koos pahavara sokutamisega.
Millele peaks tähelepanu pöörama ettevõte, kelle paljud töötajad toimetavad kodukontorites?
Kodukontoriga kaasnevad hoopis teised riskid, millega kontoris ei pea arvestama. Suurimaks väljakutseks on saavutada piisav turvalisuse tase nii, et kogu süsteemi kasutatavus ei kannataks. „Üle keeratud“ turvanõuete tulemuseks on sageli turvataseme alanemine, kuna inimesed on leidlikud ja kipuvad oma elu lihtsamaks tegema.
Kui kiiresti muutuvad ja vananevad infra tehnoloogiad? Kas kätt peab hoidma koguaeg pulsil, näiteks seoses turvauuendustega?
Tehnoloogiate muutumise kiirus on seatud nende tootjate poolt. Süsteemid püsivad turvalised niikaua, kuniks nende tootjad neisse panustavad.
Turvaparandustega ei tasu julget hunti mängida ja need tuleb võimalikult kiiresti kasutusele võtta. Internet on metsik koht, kus kõik nõrgad augud kohe ära kasutatakse. Eriti käib see tulemüüride ja muu analoogse kohta – need lahendused peavad olema viimaste turvaparandustega, et pahalased eemal hoida. See on ka põhjuseks, miks ilma toeta seadmed tuleb esimeses järjekorras välja vahetada.
Millised on peamised kriteeriumid, mille järgi soovitad kliendile infra tehnoloogiaid?
Kaks asja: kliendi vajadused ja tema isiklikud teadmised ning kogemused. Esimene annab sisendi, mida vaja, ja teine annab suuna, mida pakkuda, et lahendus vastaks ka tema võimetele.