AIDIGITALISEERIMINEFUJITSUTEHISINTELLEKT

Kuidas optimeerida AI abil Tallinna ühistransporti?

Tehisintellekt ehk AI on märkimisväärselt muutnud meie igapäevase maailma toimimist. Sarnaselt paljude teiste sektoritega toimub kiire tehnoloogiline innovatsioon ka transpordivaldkonnas. Pingutusi selle nimel, et ühistransport toimiks sujuvamalt ja efektiivsemalt ning oleks ligipääsetav ja võimalikult mugav viis liikumiseks suurele osale ühiskonnast, teevad nii avaliku sektori asutused, iduettevõtted kui suured rahvusvahelised tehnoloogiaettevõtted.

Juba praegu on maailma suurlinnadel häid näiteid, kuidas on ümber disainitud kogu teenus, et see oleks elanike jaoks lihtsasti arusaadav ja mugav kasutada. Samuti on ette näidata positiivseid numbreid. Paljudes linnades on suudetud innovatsiooni abil vähendada süsihappegaasi emissiooni ning ühe reisijaga autode hulka.


Ühistranspordis on toimunud suured muutused ka meie enda linnades. Endiselt on peamised liiklusvahendid bussid, autod, trollid ja rongid, aga viimaste aastatega on lisandunud võimalus sõita sõidujagamis-rakenduste abil, rentida autot tunnipõhiselt ning laenutada otse tänavalt elektrilisi tõukerattaid. Pole kahtlustki, et tegemist on olulise valdkonnaga, mis on kiires arengus.

Eriti äppide puhul, aga ka Tallinnas ja Tartus näiteks rohelise kaardi abil, saab reeglina iga transpordivahendiga liikumine punktist A punkti B ka salvestatud. Olemasolevad andmed on ka eeldus selleks, et töös olevaid süsteeme ja võimalusi paremaks muuta. Et tegemist on meeletute andmemahtudega, on vaja tehisintellekti, mis aitab nende andmete alusel luua paremini organiseeritud süsteemi.

Kuidas see aga täpsemini toimib ja milliseid tehnilisi lahendusi on selleks vaja? TalTechi Arengufondi AS Fujitsu Estonia stipendiaat 2019 Laura Kallas hakkab oma bakalureusetöös uurima, milliseid lahendusi leidub mujal maailmas ning kuidas neid Tallinnas rakendada saaks. Küsisime temalt mõned küsimused.

Laura, kuidas tekkis idee teha IT-alane bakalaureusetöö transpordi teemal?

Mulle meeldib jalgsi käia ja ilma autota liigelda, aga see ei tundu just alati mõistlik. Kui kuskile lähen, siis sageli ikkagi võtan takso, sest seda on lihtsalt palju mugavam kasutada. Samas on ühistransport teema, mis mõjutab kõiki, ja seetõttu väga oluline teema.


IT lahenduste poole pealt võib öelda, et optimeerimine ei ole mitte ainult trendikas, vaid üldine raamistik kõigi innovatsioonipüüdluste taga. Ka Fujitsu Foorumi keynote-ettekande teinud Dr. Joseph Regeri põhisõnum oli see, et inimkond on alati tegelenud optimeerimisega. Ja meie missioon ongi optimeerida planeeti, ressursse, sotsiaalseid väljakutseid, võrgustikke, tootmist ja tooteid, ettevõtteid, isegi oma karjääri, oma inimesi. Optimeerida kõike.

Mida sa täpsemalt oma lõputöös kavatsed uurida?

Tahaksin uurida juba olemasolevaid ideid ja lahendusi, kuidas on püütud linnade ühistransporti optimeerida, ja asetada neid Tallinna konteksti. Väga sooviksin, et sellest oleks ka reaalselt kasu. Et mõnigi inimene jätaks auto koju ja hakkaks kasutama ühistransporti.

Laura Kallas Fujitsu Forumil

Millist infot ja inspiratsiooni andsid Fujitsu Foorumi konverentsi ettekanded sinu lõputöö jaoks?

Olin meeldivalt üllatunud, et mitmed ettekanded Foorumil olid targa linna, sealhulgas transpordi kohta. Hetkel on peamine IT-alane probleem arvutusvõimsuses – kuidas meeletust andmehulgast oluline info kätte saada.


Lisaks ettekannetele sain palju infot ja tagasisidet ka kohapeal inimestega rääkides. Nii seal kui ka kohapeal on olnud Fujitsu Estonia inimesed väga toetavad ja andnud mulle palju mõtteid, viiteid uuringutele, kirjandusele jne.

Valitud teema on muidugi suuremahuline ja ambitsioonikas projekt ning on võimalik, et jätkan sellega ka magistritasemel. Praegu kavatsen uurida, milliseid algoritme maailmas on välja mõeldud ja asetaksin erinevad variandid kas Tallinna linna, või näiteks kitsamalt Ülemiste linnaku konteksti.

Millised olid lahendused demoalalt, mis andsid kindluse, et see on perspektiivikas teema, mida tahad lõputöös lahendada?

Tutvusin suure põnevusega erinevate mobility lahendustega.


Smart City väljapanekul demonstreeriti 3 eri olukorda targa linna võtmes. Näitus ei katnud mitte ainult mobility lahendusi, vaid ka paljusid teisi valdkondi.

Lisaks Targa linna alale olid Fujitsu Foorumi demoalal väljas veel palju huvitavaid lahendusi.

Digital Annealer – tegemist on Fujitsu quantum-like lahendusega, mis aitab analüüsida suuri andmemahte.

Fujitsu ja Autonomic koostöös sündinud lahendus Fujitsu Mobility Digital Twin analüüsib andmeid ja teeb reaalajas ennustusi andmemassiivide pealt eesmärgiga tagada meile kõigile turvalisem, mugavam ja mobiilsem ühiskond.

Kas AI teeb mõne aasta pärast inimese töö ära?

Ei tee. Arvutid arvutavad küll hästi, aga inimene peab ikkagi paika panema, mida täpsemalt vaja arvutada on. Kvantarvutid on mingil määral juba kohal ja nende laialdane kasutuselevõtt on vaid aja küsimus. Suurim väljakutse seisneb dekrüpteerimises, mistõttu võib tekkida vajadus uute privaatsuskaitse meetodite järele. Loodan, et teadlastel õnnestub selles vallas innovaatiliste lahendusteni jõuda. Tuleb meeles pidada, et tehnoloogia on tööriist. Loeb see, kuidas meie, inimesed, seda kasutame. AI on tööriist nagu iga teine ja see, kuidas me sellega ümber käime, on kõige olulisem.

Fujitsu panus innovaatilistesse transpordilahendustesse

Digitaalsete tehnoloogiate areng on muutnud transpordisektori üha enam ühendatuks teiste eluvaldkondadega. Tekkinud suurt omavahel seotud süsteemi võib nimetada superstruktuuriks.


Samas on transpordiettevõtete ees, olgu tegemist siis rongi-, lennu-, bussi- või laevaliiklusega, tohutu hulk uusi väljakutseid. Et konkurentsis ellu jääda, tuleb pakkuda stressivaba ja võimalikult mugavat ning meeldivat kasutajakogemust. Samal ajal on tõusnud riskid ja ohud ning tuleb panustada füüsilisse ja digitaalsesse turvalisusesse. Ja selle kõige juures alati ja kõiges optimeerida kulusid, vaadates mitte ainult kitsalt enda äri, vaid laiemalt kogu ökosüsteemi peale.

Fujitsus oleme globaalsel tasandil juba 50 aastat aidanud transpordisektoril areneda ning toetanud valdkonda uute tehnoloogiatega, mis pakuvad sektorile lisaväärtust. Fujitsu Estonias tegeleme täna teiste seas selliste valdkondade arendamisega nagu asjade internet, tehisintellekt ja pilvetehnoloogiad ning suurandmed. Usume, et neil on suur potentsiaal muuta transpordisektorit tundmatuseni.

Tehnoloogial on võime mõjutada väga paljude inimeste elu positiivses suunas. Jälgime põnevusega, kuidas transpordisektor areneb ning milliste tulemuste ja ettepanekuteni jõuab Laura oma bakalaureusetöös.

Milliseid digituleviku trende ja tehnoloogiaid Fujitsu Forumil veel tutvustati, saad lugeda siit: Münchenis tõstatati üleilmsete digitehnoloogiate usalduse teema


Kuidas Laura oma eesmärkide poole püüdleb, saad lugeda siit: Fujitsu stipendiaat Laura Kallas: edukus on tagajärg

Jaga postitust ka teistega!