IT TEENUSEDPILVETEENUSTULEVIKU TÖÖKOHTPilveteenused Fujitsu Estonia

Kas pilveteenused tulevad pikkamööda või äkitselt?


(6 min lugemine)

Sisuliste, edasiviivate vastuste saamiseks tuleb küsida õigeid küsimusi. Ekslikud küsimused juhivad meid ekslike vastuste ja järelduste juurde.


Millised on Sinu küsimused seoses pilveteenustega?

E. Hemingway romaanis “Ja päike tõuseb” vastab tegelane küsimusele, kuidas ta pankrotti läks, nii: “Pikkamööda, siis äkitselt”. See lause on saanud kuulsaks ja seda on palju kasutatud metafoorina, et kirjeldada, kuidas uued trendid meie ellu tulevad – esmalt pikkamööda, siis äkitselt.


Pilveteenused on üks neist megatrendidest, mille arengus “pikkamööda” faas on suuresti möödas ja käes on “äkitselt”.

Küsimused nagu “Kas pilveteenused tõesti tulevad”, “Kas need mõjutavad minu äri”, “Kas ma peaksin pilvest midagi teadma” on juba muutumas mõttetuks – need vastused on ilmsed.

Nüüd on valiku koht, kuhu end ja oma äri paigutad – kas nende hulka, kelle see muudatus rajalt maha pühib, või nende hulka, kes näevad ja mõistavad uut võimalust ning kasutavad seda varakult ära edu saavutamiseks.

Tasub esitada järgmisi küsimusi:

  • “Kui kaugel on pilveteenuste kasutuselevõtt minu tegevusalal?” – millal võib toimuda oluline läbimurre, mis muudab senist ärimudelit? On see juba juhtunud, just käimas või veel ees?
  • “Kas olen pilveteenuste kasutamisel eestvedaja, sabassörkija või pole veel üldse märganud, et midagi on toimumas?” Tehes midagi, mida varem tehtud ei ole, koguvad katsetajad väärtuslikke kogemusi ja teadmisi, et muuta need konkurentsieeliseks.
  • Kahe eelneva küsimuse järel on loogiline kolmas: “Mida saan kohe ära teha, et olla võitjate poolel?”

Kindlasti on iga ettevõtte vastus veidi erinev ja sõltub ärivaldkonnast. Mõned üldised põhimõtted kehtivad aga kõigile.

1. Sa ei pea omama seda, mida kasutad

Senine praktika, kus ettevõte soetas oma serverid, paigutas need oma majas serveriruumi ja haldas-hooldas neid kogu kasutusaja jooksul ise, on kadumas. Serverivõimsust pilvest rentides ja pilve paigutatud rakendusi kasutades oled end lihtsalt vabastanud ühe tugifunktsiooniga tegelemisest.

2. Sa ei pea maksma selle eest, mida sa ei kasuta

Omale servereid hankides on vaja aastate peale ette ennustada, kui võimsaid seadmeid on vaja on. Ja no kui juba osta, siis pigem varuga… Samuti juurdekuuluvad litsentsid, hooldus jne. Kui täpselt me siiski teame, milline on meie äri 5-6 aasta pärast? Pilveressursi kasutamisel maksad just selle eest, mida parajasti tarvitad – kuni selleni, et teenuse võib ööseks välja lülitada. See annab seni puudunud paindlikkuse.

3. Sa ei pea kiirete muutuste ajal lähtuma olemasolevatest “raudsetest” raamidest

Kui tekib vajadus kiiresti serverivõimsust suurendada, siis pilveteenuste kasutamisel saad seda teha tundide või päevadega, lisades sinna ka uued kasutajad ja avades juurdepääsu neile ettenähtud rakendustele. Uue server tellimine ja paigaldamine on aga projekt, mis võtab aega umbes kuu. Kuuajaline võit võib mõnes olukorras olla kriitilise tähtsusega.

4. Sa ei pea kõike muutma päevapealt

Pilveteenuste kasutuselevõtul on esimene samm tavaliselt nn. hübriid-IT, mille puhul osa tegevusi tehakse ning osa rakendusi hoitakse oma serverites ja osa pilves. Mida just on mõistlik kuhu paigutada ja millal seda teha, tasub pädeva spetsialistiga koos planeerida ja väga korrektselt teostada. 100% kõiki asju ei saagi pilve viia, seda kas tarkvara enda omaduste või siis veel kehtivate regulatsioonide tõttu. Sobivalt võimalusi kombineerides saavutatakse tulemus, kus olemasolevaid ressursse ei jäeta kasutult kõrvale, samas liigutakse optimaalse modernse lahenduse poole. “Pilve minek” on teekond.

5. Sa ei pea kõike ise teadma ja oskama

IT infrastruktuuril, sealhulgas serveritel, on ettevõtte protsesse teenindav roll, seepärast on loomulik, et selle ala spetsialist ei ole ettevõttes sees, vaid kaasatakse väljastpoolt. Pilveteenuste partnerit valides tuleb tähele panna, et tulevasel partneril oleks nii teadmised-kompetentsid kui ka praktilised kogemused pilve liikumise projektide elluviimisel.


Olles saanud nõnda esimesed kogemused ja kindlustunde, on võimalik taas mõelda kõige tähtsamatele asjadele – kuidas pilvetehnoloogia võimaldab paremini teenindada oma kliente, pakkuda neile uusi tooteid või teenuseid, luua uut väärtust?

Piltlikult tähendab see masinaruumist kaptenisillale tulekut, et näha ja suunata seda, kuhu me liigume.

“Õudukate õhtu” ehk pilve ohud

Nagu iga uue ja võõra asja puhul, on inimestel kalduvus keskenduda hirmudele ja ohtudele. Levib erinevaid stsenaariume selle kohta, mis kõik võib pilves juhtuda… Nende lugude puhul tasuks hoida külma pead ja jätta emotsioonid kõrvale.


On olemas rida väga praktilisi turvalisuse nõudeid, mille järgimine on hädavajalik ja vaieldamatu. Neist tuleb lähtuda nii teenuse pakkujatel, klientide kui igal üksikul kasutajal. Lisaks sellele tuleb põhimõtteliselt aru saada, millist turvalisuse taset konkreetsed andmed või tegevused nõuavad ja neist ka lähtuda oma pilvestrateegias.

See ei tähenda, et pilvelahendused on ohtlikud või halvad iseenesest.

Oma ohutusnõuded on ju ka auto- või lennusõidul, millega oleme juba harjunud, aga mis kunagi tekitasid inimestes samuti õudust ning eelarvamusi.

Edasi tuleb mängu usaldus ja usaldusväärsus. See on kasvava väärtusega valuuta, mis on pilveteenuse pakkujate jaoks ülimalt oluline. Sellest saadakse aru ja käitutakse igas mõttes vastavalt. Siin saab tuua analoogi pangaga – nii eraisikud, ettevõtted kui riigid kasutavad panga teenuseid, usaldades neid ja teades, et see on raha haldamiseks turvalisem ja parem moodus kui mõni teine.

Lõpuks jõuame tõdemuseni, et pilveteenuse pakkujatel kui selle valdkonna tippspetsialistidel on kordades paremad teadmised turvalisuse tagamisest, kui IT inimesel mõnes muus tüüpilises ettevõttes. Seetõttu ei ole tavaliselt enam pädev väide, et me teame ja teeme ise paremini.

Kui olete oma pilvepartneri hoolikalt valinud, on igati mõistlik uskuda, et saate temalt kõrge turvalisusega teenuse ning kompetentsed nõuanded kogu oma pilvestrateegia arendamiseks.

Jaga postitust ka teistega!

Fujitsu Estonia AS
Mustamäe tee 16,
10617 Tallinn
info[at]ee.fujitsu.com
+372 627 2300

Fujitsu Eesti Blogi

Uusimad IT trendid ning ettevõtete õpetlikud kogemuslood

Fujitsu Estonia AS
Mustamäe tee 16,
10617 Tallinn
info[at]ee.fujitsu.com
+372 627 2300

Fujitsu Eesti Blogi

Uusimad IT trendid ning ettevõtete õpetlikud kogemuslood