Julia: Ma soovitan juhtidel mõelda, kui õhukeseks läks tervisekriisi tulemusena piir pilve-tehnoloogia ja oma kohalike serverite kasutamise vahel. Pikaajaline arusaamine oli, et oma server on turvaline lahendus. Aga ühel päeval inimesed ei saanud enam tööd teha kontoris. Kogu turvalisus ja töökindlus seisnes varem sellel, et töötajad asuvad serveritega samas asukohas ning see on töökindel ja turvaline. Täna on serverid majas, aga töötajad mitte.
Ly: Tugiteenused võiks anda pigem majast välja, et paindlikult reageerida mahtude võimalikule muutumisele nii kasvu kui kahanemise suunas. See kehtib paljude teenuste osas – raamatupidamine, koristus, juristi teenus jne.
Kuna meie tegutseme IT valdkonnas, siis toome esile just selle poole. Firmasisene IT-ressurss võiks keskenduda ärispetsiifilistele arendustele ja konkurentsieeliste otsimisele koostöös firma teiste võtmeisikutega, et sellest kriisist edukalt välja tulla. Neid ei tasu kasutada sellist tüüpi probleemide lahendamisel, et keegi ei saa oma salasõna uuendatud või et klaviatuur ei tööta.
Elvis: Täna juhina ma mõtleksin tõesti hoolega, et kas toetavate teenuste jaoks, mis ei ole teie põhiäri, võtta tööle oma inimene või otsida turult teenusepakkuja. Viimasel variandil on rida plusse.
Esiteks paindlikkus ja skaleeritavus – kui ei kasuta, siis vähendad mahtu, kui laiened, saab kiiresti ressurssi juurde võtta.
Teiseks, kõigega, mis IT-halduse alal toimub, ei jõua olla kursis majas töötav inimene. Partneri kompetentside ja parimate praktikate kaasamine on siin ilmselt mõistlikum. Partner näeb ka seda, mis mujal toimub, omab kogemusi ja oskab nõu anda.
Soovitus juhtidele on, et rääkige oma IT-partneritega läbi kõik ootused ja vajadused!
Meie ise näeme Eesti mastaabis Microsoft 365 kasutuselevõttu ühe lahendusena just meeskonnatööle ja turvalisusele mõeldes, samuti tööprotsesside optimeerimiseks. Et poleks nii palju e-maile, et saaks infot lihtsasti sorteerida kasutades tehisintellekti tuge.
Samuti aja planeerimisel: näiteks et minu isiklik assistent annaks mulle teada, et Elvis, sa pead 15 minuti pärast jõudma trenni, aeg on sõitma hakata.
Ly: Toon välja veel ühe soovituse, mis pole otseselt seotud kriisiga, vaid on juba varem esile tõusma hakanud.
Läbi on saanud maailm, kus ettevõttel on üks probleem ja siis tuleb üks kõikvõimas konsultant, kes lahendab selle ära, sest ta teab rohkem. Tuleviku lahendusi luuakse koostöös, selle juures peavad olema arvestatud ärilised kaalutlused, tehnoloogilised võimalused ja kasutaja vajadused.
Maailm muutub nii kiiresti, et meil pole enam aega kõike enne ära õppida ja alles hiljem teostada. Kasutaja peab igal juhul olema loomise juures. Uute lahenduste leidmiseks ja mõtete korrastamiseks on just koostööline mõtteviis ainuõige.
Fujitsu on hakanud selleks kasutama Co-Creation töötubasid. See on lähenemine, mis erineb tavapärasest konsultatsiooni- või müügiprotsessist, kus ühel poolel on midagi pakkuda ja teisel poolel on vajadus ja kui need sobivalt kokku saavad, toimub väärtuse vahetamine.
Fujitsu on võtnud fookusesse inimkesksete tehnoloogiliste lahenduste loomise koos kliendiga ja koos lahenduse kasutajaga.
Teeme seda töötubade vormis, mis võimaldavad kõigil esmalt sügavalt aru saada probleemist või ülesandest. Sageli tuleb muuta oma vaatenurka ja konteksti, et ülesande olemusest aru saada. See on keerulisem kui esmapilgul tundub – nö. nipiga küsimus. Ülesande vale püstitamine juhib kahjuks ka lahenduse otsimise valesse suunda. Need töötoad võimaldavad kiiresti läbi mängida erinevaid mõttesuundi ja kiiresti valitud lahendusega edasi liikuda.
Erinevate osapoolte sisend on ülimalt oluline, et tegutseda ebakindlates, muutuvates tingimustes, kus pole üht õiget vastust ja pole võimalik kõiki asjaolusid arvestada. See on väga loominguline meetod, et tuua välja inimeste kollektiivne tarkus. Juhtidele annab see vahendi, et leida ja kaasata oma organisatsioonis varjatud potentsiaali.
Loe Fujitsu Co-creation töötubadest lähemalt siin.