MEIE INIMESEDTagasivaade 2020 - Fujitsu

Fujitsu 2020-2021: Heidame pilgu möödunule, vaatame lootusrikkalt algavasse aastasse!

Aasta vahetudes on ikka kombeks vaadata tagasi, et võtta möödunud tegemised kokku, ja siis suunata oma mõtted tulevikku. Millisena näevad lahkuvat ja algavat aastat fujitsukad?

Räägivad Fujitsu Eesti tegevjuht Seth Lackman, kasutajatoe osakonnajuht Indrek Lään, digitaalsete töökohateenuste valdkonnajuht Elvis Tilgar, Persona meeskonnajuht Kaidi Neeme ja erasektori kliendihaldur Ly Palang.

Mida tõi 2020. aasta sinu ja su meeskonna jaoks Fujitsus?

Seth Lackman:
See on olnud erakordne aasta. Läksime kõik märtsikuus kodukontorisse. Viia inimesed kodukontorisse peaaegu üleöö tundus raske ülesanne, aga see õnnestus ilusti. Enne corona-aega oli diskussioone selle üle, kas ja kuidas saab kodus töötada. Kui selleks tekkis vajadus, siis sai ka selgeks, et see on tehtav.

Oleme suutnud tööd jätkata enam-vähem sama moodi kui varem – kohtuda klientidega, töötajatega, tiimidega. Isegi käivitada uusi suundasid.
Õnneks me pole pidanud vähendama töötajate arvu. Käibelt on see aasta kokkuvõttes veidi parem kui eelmine.

Sel aastal käivitasime uue tegevussuuna, mis on seotud eraklientidega, et tugevdada meie majandustarkvara meeskonda. Edukalt on käivitunud ka töökohahalduse teenus. Oleme teinud esimese digitransformatsiooni projekti ühele kliendile. Oleme osalenud põnevatel riigihangetel, kus mitmel puhul oleme kahjuks küll jäänud teiseks, aga need aitavad luua aluse Fujitsu Eesti tulevikusuundadele nagu näiteks tehisintellekti teemad.

Meeskond on täienenud uute inimestega. Mõne kolleegiga, kes liitus pandeemia ajal, kohtusin küll alles mitu kuud hiljem!
Indrek Lään:
Aasta algas nii nagu iga teinegi – töiselt. Kui paljude asutuste jaoks oli kevade suurimaks väljakutseks oma töötajate kodukontoritesse kolimine, siis meil sujus see ladusalt. Küll aga elasime kaasa oma klientidele, kelle jaoks töötajate kodukontorisse kolimine oli esmakordne ja erakordne. Aitasime kümnetel ettevõtetel ja nende kümnetel tuhandetel töötajatel lahendada tehnilised probleemid – see eeldas koordineerimist globaalsel tasemel nii meie kui meie klientide jaoks. See, mida saavutasime, oli erakordne – tänu meie tööle jätkusid paljud eluks vajalikud teenused suuremate tõrgeteta (meditsiin, avalik haldus, pangandus, jaekaubandus, tootmine jne). Pälvisime oma klientidelt ohtralt siiraid tänukirju.
Elvis Tilgar:
Mul on hea meel, et minu osakonnaga liitus kevadel uus väga asjatundlik kolleeg, kes on aidanud töökohahalduse teenuste müügile uue hoo sisse anda.

Palju rohkem hakkasime sel aastal tegema koostööd Fujitsu Soome kolleegidega, et võimalikult palju ära kasutada nende kogemusi ja tuua nende kompetentsi siinsete klientide käsutusse. Keskendume nüüd eelkõige oma teenuse täiustamisele ja arendamisele.
Kaidi Neeme:
Lõppevas aastas on olnud väga palju põnevat – saavutusi, muudatusi, raskusi, uusi tegevussuundi…
Sel aastal hakkasime jõudsamalt tegutsema meie personalitarkvara Persona uue versiooni V4 loomise kallal. Oma meeskonnas alustasime tagasivaate-koosolekute ehk retrodega. Parandasime mitmeid tiimisiseseid protsesse. Aasta algusest olen ise Persona meeskonnajuhi rolli täitnud ja see kõik on olnud mulle uus kogemus.
Ly Palang:
Tehnoloogiaettevõttena on meie missioon levitada digitehnoloogilisi lahendusi, mis inimeste elu lihtsamaks ja mugavamaks muudavad. Äkitselt olime aga seisus, kus elu kaldus äärmusesse just kõige digitaalse suunas ja inimlik kontakt sunniti minimaalseks. See on raske kogemus, sest ka kõige suuremad vidinafännid on siiski sotsiaalsed olevused. Praegu on tasakaal ilmselgelt paigast ära ja käib massiline globaalne eksperiment inimpsüühikaga, milles me tahtmatult osaleme.

Samas, olukorra positiivne väljund oli näiteks see, et Fujitsu iga aastane suursündmus Fujitsu Forum toimus seekord virtuaalselt ja sai uueks nimeks ActivateNow. Forum oli kahepäevane mess ja konverents Münchenis, mille külastajate arv 2019. aastal ulatus 10 tuhande ligi. Eestist käisime seal tavapäraselt mõnekümne kliendiga.

Kui sel aastal liikus üritus virtuaalruumi, siis tähendas see lihtsamat ligipääsu pakutavale sisule palju rohkemate inimeste jaoks. Mis kõige tähtsam – kõik ettekanded olid huvilistele ActivateNow virtuaalkeskkonnas kättesaadavad rohkem kui 2 kuud, oktoobrist detsembri keskpaigani, ja nüüd viiakse need suures osas üle YouTube’i. Nii et sellel konverentsil saab jätkuvalt osaleda sõltumata ajast ja asukohast!

Kuidas on laabunud töökorraldus kodukontorites?

Seth Lackman:
Kogemus, et olla 8 kuud kodukontoris ja töötada meeskonnaga üle Teams’i – see on olulisim, mis jääb aastast meelde. Kui on head digitaalsed töövahendid ja hea internetiühendus, siis on see võimalik.

Suurim puudus on see, et sotsiaalseid kontakte ei ole kolleegidega. Kõik tööülesanded saab küll tehtud. Kindlasti on palju raskem leida head tasakaalu ja rahulikku kohta töötamiseks, kui terve pere on kodus ja vaja on olla samal ajal mitmes rollis – ema/isa, õpetaja, treener jne.

Suve lõpuks panime Fujitsus paika hea mooduse, kuidas osad inimesed saavad turvaliselt käia kontoris tööl, kui olukord seda nõuab ja kodus töötamine ei ole efektiivne. Kuni 25% inimestest on nüüd korraga lubatud kontorisse.

Kõige raskem on neis oludes uute klientide otsimine, kuigi ka see on võimalik. Neid näiteid meil on, kus kogu suhtlus uue kliendiga on toimunud üle Teams’i.
Indrek Lään:
Meie osakonna töötajaskond on kodukontoris töötamise omaks võtnud ning tagasi kontorisse suurt tungi me täheldanud ei ole. Igatseme kontorielus harjumuspäraseks saanud vahetut suhtlust, mida oleme asendanud videokõnede ja erinevate online-üritustega. Sellised igapäevase kokkupuute säilitamiseks leitud alternatiivid püsivad suurema tõenäosusega kasutuses ka pärast globaalse pandeemia lõppu.
Elvis Tilgar:
Mulle isiklikult ei istu kodukontor. Meeldib hübriid-versioon, kus saab töötada seal, kus parasjagu mugav on. Töö ja eraelu tahaksin hoida lahus, aga COVID’i tõttu on need piirid hägustunud – kui ka lapsed on kodus, siis paratamatult vajavad nad tähelepanu. Keskendumiseks on parem töötada kodust väljas ja seda ma võimaluste piires ka teen.
Kaidi Neeme:
Selles on olnud väljakutseid. Kui kevadel tundus mõnus vaheldus teha tööd kodukontoris ja suvel tulid peale puhkused, siis sügisel hakkas tunda andma, et tiimi töö on veidi kannatada saanud. Kuna meie teenus on üleval 24/7, siis arendajate, testijate ja konsultantide kiire ja tõhus koostöö probleemide seljatamisel on väga oluline. Kaugtöö pigem pärsib sellist operatiivset koostööd. Aga me anname endast parima, et nii meie enda tiimi kui klientide murekohad saaksid lahendatud.
Ly Palang:
Panin enda juures tähele eriti suurt rõõmu- ja tänutunnet neil vähestel kordadel, kui kolleegidega füüsilises maailmas kokku saime!

Töötamine väljaspool kontorirutiini tähendab uute harjumuste loomist. Seejuures oled ise nende harjumuste juurutaja ja järgija, sest puudub grupi toetus. Ma püüan tegelikult vältida uut stampi, et kontoris töötamine asendub kodus töötamisega – pigem proovin eri kohtades töötamist. Ka Fujitsu töökohahalduse teenuste üks läbiv mõte on “workplace anywhere“. Olen märganud, et kui ümbrusest olenemata lülitad ennast välja ja keskendud ainult ühele ülesandele, siis saab olla isegi efektiivsem kui päris-kontoris või kodukontoris. See pole siiski teostatav igas olukorras.

Milline oli lõppev aasta Sulle isiklikus plaanis?

Seth Lackman:
Mulle isiklikult on suurim väljakutse inimeste juhtimine eemalt. Varem kontoris olles oli sotsiaalset poolt rohkem – sai pidevalt suhelda ja koos lõunal käia. Olen nüüd õppinud nö. kaugjuhtimist. Alguses oli ju inimestele see uus olukord isegi põnev ja uudne, aga mingil hetkel tekib rutiin ja tüdimus. Siis tuleb hoida inimeste meeleolu üleval ja toetada, kui tulevad rasked mõtted ja küsimused, et kaua see kõik kestab.

Inimeste juhtimisele oli vaja panna rohkem rõhku ja saada tunnetust, kuidas inimestel tegelikult läheb.

Kogesin, et tööaeg hägustus veel rohkem. Koosolekuid oli palju järjest ja arvuti taga veedetud tunde kogunes päevas rohkem kui varem.

Positiivne on aga see, et palju aega saab hoida kokku sõitmise pealt.

Fujitsus on meil kõigile õppimiseks avatud head veebikeskkonnad nagu PluralSight ja Linkedin Learning. Nende abil olen leidnud ka ise rohkem aega õppimiseks.
Indrek Lään:
Kodukontorist töötamise vajadus avas meile ka akna meie kolleegide kodudesse. Seda sõna otseses mõttes! Videokõnedes näeme ja kuuleme killukesi meie kolleegide kodusest elust – kaadrisse satuvad lapsed, loomad, pereliikmed; taustal võib näha hobidega seotud spordivarustust või mõnd põnevat kollektsiooni. Need teadmised on aidanud leida mõistmist, tuge ja ka palju uusi põnevaid teemasid, mida üheskoos arutada.
Elvis Tilgar:
Mina sain aru, et vajan teatud rutiini oma ellu, et mitte väga stressi langeda. COVID’i ja kodukontori osas olengi sellepärast oma tegemised sättinud kindla päevakava alusele.

Hommikul saadan lapse jalgsi kooli, samal ajal koeraga jalutades. Siis lähen trenni ja kuulan selle juures mingit tööalast podcast‘i või koolitust, osalen koosolekul. Peale seda on mõnus hommikusöök ja mailidele vastamine, mõnikord kontorisse tööle minek. Sealt uuesti koju ja õhtuti on aeg perega koos olemiseks, koeraga jalutamiseks, uisutamiseks ja muudeks toredateks tegevusteks.
Kaidi Neeme:
Mina olen selle aasta jooksul väga suure arengu läbi teinud. Liikusin müügiosakonnast Persona meeskonnajuhi ülesannetesse aasta alguses ja hakkasin nägema meie teenust uuest vaatenurgast olenemata sellest, et olen Fujitsus Personaga seotud olnud juba aastaid! Müügis olin enamasti ikka “kliendi paadis”, nüüd aga pean ühelt poolt jälgima kliendi vajadusi ning teiselt poolt tarkvara arenduse võimalusi ja loogikat.
Ly Palang:
Isiklikus plaanis oli 2020 mulle ühe etapi lõpp ja uue algus, sest mu noorem poeg lõpetas gümnaasiumi ja läks ajateenistusse. Võib öelda, et nüüd on peres kõik täiskasvanud.

See oli mulle ka väga intensiivse õppimise aasta, rohkem kui kunagi varem süvenesin turunduse ja kirjutamise teemadesse. Kuigi reisimine ei ole praegu üldiselt teemade topis, õnnestus mul siiski varakevadel mitu nädalat rännata Kesk-Ameerikas – loen ka seda üheks õppimise vormiks.

Milliste plaanide, mõtete ja ootustega vaatad algavasse aastasse?

Seth Lackman:
Algava aasta suurim väljakutse on leida tasakaal majanduse ja tervise vahel. On lihtne panna kõik kinni, aga töö ja tegevus peab edasi käima.

Loodetavasti pandeemia rahuneb ja leitakse vaktsiin. Minu suur lootus on, et neil sektoritel, kus on praegu eriti raske seis, nagu näiteks turism, hakkab minema paremini.

Me tahame olla hea partner aruteludes, kuidas digitehnoloogiate abil muuta meie elu ja ühiskond paremaks ja lihtsamaks, kuidas olla efektiivsem, leida majanduslikku efekti läbi digitaliseerimise. Mõtleme selle üle koos klientidega.
Indrek Lään:
Oleme selle kalendriaasta jooksul õppinud palju uut oma töö, tehniliste lahenduste, kolleegide, klientide ja iseenda kohta; oleme lahendanud kõik probleemid, mis teele sattunud. Astume järgmisesse aastasse aruka ettevaatlikkuse ja suure optimismiga. Seni kogetu on tõestanud, et üheskoos ei jää seljatamata ükski takistus!
Elvis Tilgar:
Minu lootus on, et elu läheb nö. normaalsetele rööbastele tagasi ja et saame ilma piiranguteta inimestega kohtuda ning suhelda näost näkku. See on kordades positiivsem ja annab nii palju rohkem, kui vaid Zoom’is või Teams’is nägemine.
Kaidi Neeme:
Ootan, et uuel aastal oleme julgemad ja proaktiivsemad! See aitab edasi liikuda ja edu saavutada.
Ly Palang:
Arvan, et inimesed väljuvad šokist, mille äkiline suur muutus esile kutsus, ja algab tegelik kohanemine, uue tasakaaluseisundi leidmine. Seda nii oma argitoimetustes kui ka suhtumistes ja hoiakutes.

Ma soovin, et meil on jõudu hoida end vabana hirmutamisest ja paanikast, arvestada tegelike ohtudega ja eelkõige näha uusi võimalusi, mis alati kaosest sünnivad. See on minu plaan algavaks aastaks.

Uued postitused meie blogis